Nyílt nap
Minden érdeklődőt szeretettel várunk iskolánk nyílt napjára!
A Modell Európa Parlament egy 1994-es holland kezdeményezésű szimulációs verseny, mely az Európa Parlament működését mutatja be. Az évek során nemzetközivé nőtte ki magát, ennek köszönhetően Magyarország 2002 óta vesz részt a versenyen és 2003-ban került sor az első magyar nemzeti ülés megrendezésére. Iskolánk a kezdetek óta oszlopos tagja ezen megmérettetésnek és az elmúlt három évben mindig a Ferences Gimnázium diákjai végeztek a dobogó legfelső fokán. Ezen érdemen kívül csak egy nagyobb célja lehet egy diáknak, mégpedig a nemzetközi versenyre, megmérettetésre való kijutás, amely lehetőség számomra idén megadatott, valamint az a megtiszteltetés ért, hogy eredményeim alapján én lehettem a teljes magyar delegáció vezetője.
(Kocsis Gergő, 11/B)
Kocsis Gergő beszámolóját teljes terjedelmében itt olvashatjuk.
Kedves Öregdiákok!
A Szent Ferenc napi lelkigyakorlatos mise Október 6-án, visszatérve a megszokott gyakorlathoz, 10 órakor kezdődik. A szentmisét Illéssy Mátyás atya (78-ban Flórián atya osztályában végzett) celebrálja.
Sok szeretettel várunk mindenkit!
A vezetőség nevében:
Vörös Balázs
Nagy örömmel adjuk hírül, hogy az ’56 gyerekszemmel c. film alkotóiként Ragó Sára (12.B) Szilágyi Péter (12.A), Szilágyi Bálint (12.B) és Szabó Benedek (2018/B) a II. Hét Domb Filmfesztivál diák kategóriájának I. díját vehették át Komlón, a díjátadó ünnepségen.
Kedves Szülők!
Iskolánk idén is tart felvételi előkészítőt, melyek az alábbi időpontokban lesznek megtartva:
Az előkészítőkre az alábbi űrlapon lehet jelentkezni.
Tisztelt Szülők, Kedves Diákunk!
Megkérünk Titeket, hogy szeptember 9-ig töltsétek ki az alábbi adatbekérő űrlapot!
Jelen kérdőív kitöltésére adatbázisunk frissítéséhez van szükség. Célja az esetleges adminisztrációs hibák elkerülése, illetve az iskola és a szülők/diákok közti kommunikáció megkönnyítése. A kérdőív kitöltése minden diákunknak kötelező, határidő: 2018. szeptember 9.
Azt javasoljuk, hogy először a kitöltéshez szükséges dokumentumokat készítsék a kezük ügyébe, és csak ezután kezdjék el kitölteni az adatlapot. A kitöltés ezek után már csak 5 percet fog igénybe venni, és nem áll fenn annak a veszélye, hogy a túl hosszúra nyúlt kitöltés alatt megszakad a kapcsolat. Kérjük, hogy az okmányokon szereplő adatokat karakterhelyesen, illetve az egyéb adatokat (például telefonszámot) a feltüntetett formátumban adják meg! Amikor végeztek, az adatkezelési szabályzat elfogadásával és a küldés gomb megnyomásával véglegesítik az adatokat.
Felhívjuk figyelmüket, hogy jelen űrlap kitöltésével hozzájárulnak, hogy a megadott adatokat a Ferences Gimnázium tárolja és a 2018-2019-es tanévvel kapcsolatos adminisztrációban felhasználja. Adatait iskolánk adatkezelési szabályzatával összhangban, bizalmasan kezeljük.
Köszönjük, hogy a kérdőív kitöltésével hozzájárul az iskola hatékony működéséhez!
Köszönettel:
Iskolavezetőség
Sikerrel zárult Ferences Gimnázium Pintér Ernő Tudományos Diákkörének neurobiológiai kutatása, amelyhez a 2017-18. tanévre elnyertük az Út a Tudományhoz Ösztöndíjprogram támogatását (UT-2017-0012 projekt).
Az Emberi Erőforrás Támogtáskezelőtől elnyert 750 000 Ft kutatási támogatást egy elektronikus diagnosztikai eszköz építésére fordítottuk. Olyan berendezést szerettünk volna létrehozni, amely alkalmas a jobb és a bal agyfélteke által irányított egyszerű, valamint keresztezett látási reflexek elkülönített vizsgálatára. Az ehhez szükséges technikai berendezést, valamint a vezérlő és adatfeldolgozó szoftvert kutatócsoportunk alkotta meg. A kész eszköz kalibrálását átlagos képességű, egészséges személyeken végeztük és feltételeztük, hogy alkalmasnak bizonyul agyi ingerület-átviteli zavarok kiszűrésére.
Egy reflex megvalósulása során az ingerület a környezetből érkező ingertől a kiváltott hatásig (a reflexválaszig) a reflexíven fut végig. Az általunk vizsgált egyszerű látási reflex esetében ez a következő utat jelentette:
– a szem egyik oldali látóteréből a kép a retina ellenkező oldalára vetül,
– a látóidegen a látóideg kereszteződésnél részben átkereszteződik,
– a köztiagy talamusz nevű részében átkapcsol,
– a látótérrel ellentétes oldali nyakszirti lebeny látókérgébe kerül,
– itt a homloklebeny mozgatókérgébe jut,
– majd onnan a mozgatópályákon átkereszteződve az ellenkező oldalon, a gerincvelőben átkapcsolva a mozgató utasítás a kézbe fut.
Keresztezett reflex esetén ez annyival bonyolultabb, hogy az ingerület az adott oldali látókéregből a kérges testen keresztül az ellentétes oldali mozgatókéregbe jut, és onnan folytatódik tovább a folyamat. Ha tehát a kérges testen keresztüli kapcsolat problémás, akkor a keresztezett reflex jelentősen lelassul az egyszerű reflexhez képest. Feltételeztük, hogy ez a különbség az általunk épített berendezés segítségével mérhető lehet.
Kutatásaink során minden személynél négy reflex-utat vizsgáltunk. Berendezésünk alkalmas volt arra, hogy rövid időn belül igen sok (statisztikusan feldolgozható mennyiségű) mérést végezzen el. A fényingerek csak az egyik látóteret érték és csak egy kézzel, egy gomb lenyomásával kellett rájuk válaszolni.
Hipotézisünk az volt, hogy az egyenes és a keresztezett reflexek idejének összevetésével kimutathatók a kérgestest ingerületátviteli problémái. Ennek azért van gyakorlati jelentősége, mert a köznevelésbe kerülő kisgyermekek között nagy számban vannak olyanok, akiknél a kérgestest működési zavarai miatt a féltekék közötti kapcsolat nem megfelelő gyorsasággal jön létre. Számukra nagyon fontos a minél korábbi felismerés, hogy időben megkaphassák orvos, vagy fejlesztő pedagógus segítségét.
A megépített és kipróbált, „Cervelox 2.0”-nak elnevezett berendezéssel Matányi Marianna (12a) és Kákonyi Marcell (11.a), a projekt kutatói beneveztek a 27. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyre, ahol kutatásunkkal első díjat nyertek. Eredményeiket iskolánk diáklapjában, a Hírbarátban mutatják be részletesebben.